Také obyčajné Bytie - príbeh 9

Je 21. marca , začala jar, ale vonku to tak vôbec nevyzerá. Ráno boli  3 stupne pod nulou, inde omnoho menej, na niektorých miestach napadlo toľko snehu, že to vyzeralo, akoby sme práve slávili Vianoce. Tento rok zima akosi nechce a nechce skončiť. Už dooooosť!!

Máme dosť tejto kovidovej situácie, dosť zimy, stratili sme motiváciu k radosti, k cvičeniu,k pečeniu kváskových chlebov,  a poniektorí aj k životu. Bojujeme zo všetkých síl. Vláda pomaly vyhlasuje mobilizáciu lekárov, a my mobilizujeme posledné zvyšky našej trpezlivosti, síl, a tí uvedomelejší aj tvorivosti a vymýšľajú, čo také by podnikli, aby bol život znesiteľnejší.

Po ranných rituáloch som zvažovala, či sa vyberiem na raňajšiu vychádzku, alebo to nechám na popoludnie. Ráno by ma rozveselili otužilci a športovci, popoludní davy ľudí, ktorí sa ako vždy v nedeľu vyberú na rodinnú prechádzku. Hmm....no...na takúto „hromadnú spoločenskú akciu“ vôbec nemám náladu. A tak som sa  obliekla a vyrazila som.

Už cestou k priehrade som stretla otužilca, ktorý sa už vracal „vykúpaný“ domov. V tvári bol bordový, príšerne namáhavo funel, telom mu mykalo z kŕčov od zimy. Rozmýšľala som, či mu nenavrhnem, že zavolám záchranku. Naozaj vyzeral, že je na pokraji kolapsu.

K čomu je dobré takéto týranie?

Práve čítam v knihe „Hovory s Bohom“ a Boh tam hovorí o askéze, nútení sa do niečoho, o potláčaní niečoho príjemného a radostného. Aké je to nezmyselné, ako tým len posilujeme svoje ego a svoj obrovský pocit sebadôležitosti.

Dať si studenú sprchu, ktorá trvá pár minút a hneď ísť pod teplý paplón, je jedna vec. To je ozaj príjemné. Ale máčať sa v ľade – aj keď otužilci ospevujú vyplavenie endorfínov a následný stav blaha..........Ale tento muž blažene nevyzeral. Vyzeral, že je v poslednom ťažení, že potrebuje záchranku a že umiera!

Mali by sme sa snažiť napĺňať svoj život radosťou. Ísť do ľadovej vody, keď je bezvetrie a svieti slnko......no možno...Ale ísť do ľadovej vody v lejaku, keď fučí ostrý ľadový vietor....prečo?! J))

Vonku ma striaslo, zima bola ostrá, neľútostný  vietor ma už totálne prebral. Vôbec, ale vôbec sa mi nechcelo. Už je toho ozaj dosť. Všetci už túžia po jari, aby nám slnečné lúče, nová tráva a podbele aspoň trochu zdvihli náladu.

Všetkým chýba zeleň, pohľad na krásu kvetov, ruch kaviarní , chýbajú nám kaderníčky, kozmetičky, jóga a ......to všetko. Chýba nám život.

„Dobrý deň“.....zdraví ma milý ujko, ktorého každý deň na prechádzke stretnem. Sme šťastní,  že vidíme aspoň niekoho živého a známeho. Máme sa radi.  Ale do reči nám nie je. Pár disciplinovaných bežcov aj v tej zime a vetrisku beží......bez slova. Inokedy veselo švitoria.

Na hrádzi pri zábradlí cvičí pár žien. Skupinka žien sa vyzbrojila šálmi, kapucňami, termoskou s čajom...Zrejme predpokladali, že budú  behať hore- dole  po strmých schodíkoch za hrádzou aspoň hodinu. Asi 10 –ročné dievčatko to zvládlo raz. Vietor ju rozkašlal, funela z posledných síl a hneď sa vrhla na termosku s teplým čajom. Schodíky sú dlhé a veľmi strmé. Ostatné tri ženy to zvládli dvakrát. Srdce, pľúca ani nohy viac nevládali. Napili sa čaju, počkali, kým sa im dych upokojil a odišli – smer  domov.

No načo sa takto trápiť?
Samozrejme športovec,  ktorý tiež behal po schodíkoch behal hore – dole, fučal tiež, ale nijaké problémy mu to nerobilo. Mali by sme zvážiť svoje sily a možnosti.

V tejto dobe si niektorí ľudia myslia, že by MALI cvičiť. Za každú cenu. Aj keď dušu vypustím. Veď....stačí kráčať.

Na hrádzi ma poriadne prefúkalo, aj keď som mala hrubú lyžiarsku bundu a kapucňu, a rýchlym tempom som sa aj ja vybrala naspäť domov.

A predsa niekto vedel vyrobiť radosť aj v takýto pochmúrny deň. Najprv som pri brehu zaregistrovala dve labute, ako vzlietli kúsok nad vodou a silno plieskali  krídlami o vodu. Ten zvuk sa rozliehal široko- ďaleko. Krása.

A odrazu – hudba. Pri brehu sa na kúpanie chystala skupinka otužilcov, ktorú som tu  prvýkrát   videla presne na Mikuláša. Vtedy ich bolo asi 40, vykračovali v zástupe. Poobliekaní do mikulášskych županov, nalepené biele brady, jeden niesol vlajku, druhý magnetofón, hudba znela, všetci nahlas skandovali, dodávali si energiu a vyrábali skvelú náladu. Rúšky....načo?

 

Dnes ich bolo iba pár, ale skvelá pesnička znejúca z rádia ich roztancovala a niekoľko žien trsalo, vrtelo svojím impozantným pozadím  a skákalo, aby sa zahriali pred vstupom do vody....začula som pár slov piesne...“.....asi-milovaná....lalalaláááá“ Tancujúce ženy boli vytešené, dvaja muži nahlas spievali a nálada skvelá. A ja a pár ľudí sme ostali stáť a pozorovali sme ich. Aj by som sa k nim pridala a zatancovala by som si. Ako zvládli kúpanie vo vode, na  ktorej nočný mráz už zase vytvoril tenký ľadík, som už nevidela. Bola som rada, keď som prišla domov.

Uslzená z prudkého vetra, ale v dobrej nálade a v hlave mi stále zneli slová piesne, ktoré som už zabudla...“.....asi-milovaná....lalalalaááá“...