Také obyčajné Bytie - príbeh 29

                                                                   

Je 9.máj, deň matiek. Konečne neprší a oblohu nehalia čierne mraky. Ľudia sa však z toho dlhého obdobie „temna“  ešte nespamätali, lebo vonku nikoho. Ja som ešte vytešená z krásnej kytice, ktorú mi k sviatku matiek včera podarovala moja dcéra a slnečná obloha ma tiež vybudila a tak – ako vždy – vyrazila som von.

Ľudia buď ešte spia, alebo varia nedeľný obed, alebo sú zarazení z dažďov a búrok predošlých dní – lebo vonku nikoho. Obišla som celú priehradu a nikoho som nestretla. Len vtáci neúnavne vyspevujú a poletujú, všetko sa zelená. Popílené stromy okolo školy ako výkriky zúfalstva ohyzdia výhľad na priehradu. Otužilcov , bežcov ani športovcov nikde. To som ešte netušila, aké prírodné dobrodružstvo sa chystá.

Keď  som obchádzala labutie hniezdo, pozerám , čo robia labute. Vidím samičku sedieť na vajíčkach. Práve včera som si čítala na wikipédii niečo o labutiach. Hniezdia na vajciach 35 dní, sedí na nich len samička a samček ju po celý čas ochraňuje. Žijú spolu v monogamnom vzťahu až do konca života. Aké krásne.

A teraz – ako som hniezdo obišla, samca nevidím, ale zrazu – v diaľke pri brehu zaregistrujem oteckov s deťmi, ako vyzerajú labute. A všimli si, že samec labute sa k nim rýchlo blíži. Mal ale vztýčené krídla, čo neveštilo nič dobré. Bola to bojová pozícia. Jeden otecko povedal synovi, aby ostal stáť ďalej od brehu, ale druhý otecko aj so synčekom sa vybrali oproti rýchlo sa približujúcemu labutiakovi. Mysleli si, že ten sa blíži v nádeji, že dostane niečo pod zub. Ale ja som videla, že labutiaka tentokrát chlieb absolútne nezaujímal. Plnil si rolu ochrancu a skenoval celé okolie hniezda, aby chránil samičku a vajíčka. S krídlami stále výhražne zdvihnutými sa priblížil  k oteckovi so synčekom, ktorí už začali hádzať chlieb do vody. Ale samca labute to nezaujímalo, mal v úmysle len rýchlo odplašiť nepriateľov čo najďalej od hniezda. Zúrivo syčiac vybehol z vody a veľkou rýchlosťou sa rozbehol na otecka so synom. Oteckovi až teraz došlo, že labutiakovi nejde o chlieb, ale že na nich útočí v snahe ochrániť samičku. A tak vyplašený otecko schytil pod jednu pazuchu bicykel , pod druhú  pazuchu syna a čo najrýchlejšie utekal preč. Udychčaný sa zastavil až vtedy, keď labuť spomalila. Manželka z chodníka na neho kričí: „Hovorila som ti, nechoď k nemu! Keď labuť sedí na vajciach samec ťa ďobne ani nevieš ako!“ veru.....Pár minút oteckovi nebolo všetko jedno a jeho synček , visiaci mu spod pazuchy ešte stále nechápal, čo sa vlastne stalo. Poriadna príučka. Jednak labute sa chlebom nemajú kŕmiť, veľmi im to ubližuje,  a počas hniezdenia už vôbec nie.

Pomaly som sa vzďaľovala a premýšľala som nad vzťahmi – labutí a ľudí. Práve nedávno som čítala o vernosti labutí – nemajú ľudskú myseľ. A tak nekritizujú, nesúdia, neposudzujú – na rozdiel od ľudí. A práve myseľ býva príčinou rozpadu vzťahov, výčitiek, kritiky. A vernosť? – niektorí ľudia žijú vo vernom vzťahu (ale možno mŕtvom), ako labute, iní si chcú „užívať“...Je to zložité...Téma na dlhé rozprávanie.

Je veľmi náročné, aby labute vysedeli vajíčka, aby sa narodili živé mláďatá a aby tie mláďatá nakoniec aj vyrástli do dospelosti. Protivenstvá, ktoré na ne číhajú sú neúprosné. A tak – nesťažujme im to ešte aj my, ľudia. Doprajme im pokojné hniezdenie, keď už prírodné búrky , protivenstvá, útoky psov, vyrušovanie ľudí ich skúšajú. Pozorujme ich v tichosti , pozorne....Zamyslime sa nad ich verným krásnym vzťahom.

Cestou domov som stretla prvú otužilkyňu....Tak predsa. „Dobrý deň“ – zdraví ma  zvesela...  „Dobrý deň“....Snáď ju samec labute nebude naháňať...-))