Také obyčajné Bytie - príbeh 28

                                                              

Tohtoročné chladné počasie je nekonečné. Je máj a stále chladno, dažde, dokonca prudká  dlhá búrka zahnala všetkých do bytov. Dokonca už ani „skalní“ prechádzkári nechodia obiehať priehradu. Ostalo nás už iba pár...Vonku je pochmúrno, čierne oblaky vytvárajú neradostnú atmosféru, deti sedia v škole a otužilci tiež zmizli. Pre nich je pre zmenu už asi príliš teplo.

Ja som však vybehla na prechádzku aj dnes. Tak ako každý deň počas tých 32 rokov, čo tu bývam.

Ako schádzam svižným krokom dolu brehom cez naše sídlisko, stretávam starého pána a ten sa mi zvesela prihovorí: „Dolu kopcom sa dobre ide, že? Hore je to už ťažie...a čím sme starší, tým je kopec väčší.“....“Veru..“ -odpovedám a zasmejem sa...

Zastavila som sa v potravinách a u „nášho Maďara“, ktorý nám sem chodí predávať zeleninu a ovocie. Vždy s ním prehodím pár slov a kúpim si niečo dobré. Dnes mal krásne červené jahody. Drahé – ale dobré.

Schádzam dolu k priehrade cez zakvitnuté námestíčko okolo MÁJA, ktorý je krásne vyzdobený farebnými stužkami. Vždy je tu niečo krásne.

Pri priehrade len pár mamičiek s malými deťmi. Silný vietor, ktorý celé dni fučí odrádza aj tých najzarytejších športovcov, aby vyšli za pohybom.

Na cvičiacom náradí len dvaja vytrvalci – brodili sa vo vode a blate, ktoré zalialo trávu po predošlých dažďoch. Ani môjho obľúbeného deduška som už dávno nestretla. Až teraz....stretávam jedného muža. Ten je veľmi disciplinovaný, ale nevrlý, vždy totálne namosúrený.  Jeho jediného nezdravím. Kedysi som sa pokúšala s úprimným úsmevom ho pozdraviť – ale ani len nezdvihol zrak zo zeme. On ľudí nezdraví. Je skrátka namosúrený na celý svet. Jediný, koho pozdraví je dedko, s ktorým sa aj porozpráva...ale sú to len vulgárne nadávky, sťažnosti, lamentácie. Hmmm....

A stretávam ešte jednu   podobne vyladenú ženu. Tá ma pozdraví, ale gáni na mňa, akoby som bola prinajmenšom masový vrah.

Akí sú toto ľudia? Nešťastní. My všetci ostatní sa zvesela pozdravíme, prehodíme spolu pár slov, tešíme sa z prírody, z oviec, štebotu vtákov.

Dnes – napriek čiernym mrakom vtáky vyspevovali mimoriadne nahlas. Kŕdeľ škorcov vyletel z trávy hlasno škriekajúc. Spod nôh mi vyletela hrdlička a naľakala ma. Labuť sedí trpezlivo na vajíčkach a labutiak opatrne pláva okolo nej. Vo výške letí osamelá kačka. Bača vyhnal ovce na pašu. Medzi dospelými ovcami sa tmolí pár maličkých mláďat. Na javoroch, ktoré nám nasadili popri cyklistickej cestičke vyrašili prvé lístočky. Slnko sa ťažko prediera spoza čiernych oblakov.Vo vzduchu poletujú biele chumáčiky odkvitnutých púpav... Toľko krásy. Príroda  žije, nevšímajúc si vrtochy počasia.

Spomenula som si na nápad jednej ezoteričky, ktorá chce robiť semináre na tému zbližovania spoluobčanov a aj na tému, ako sa navzájom milo a s úsmevom pozdraviť. Najprv sa mi zdal jej nápad šialený. Učiť ľudí také samozrejmosti. Ale....niekomu by sa taký „kurz“ zišiel. Veď úsmev je to najmenej, čím môžeme potešiť okoloidúcich. Ale...niekto úsmevu nie je schopný. Niekto vie len zúrivo zazerať, gániť, zlostiť sa.....Nešťastný to človek.

Keď som pred rokmi žila v Bratislave, tiež som tam nikoho nezdravila. Vo veľkých mestách  sa „to nerobí“. Ale keď som prišla sem, moja kamarátka Blažka a spoluobčania ma naučili....pozdraviť sa, usmiať sa. Prihovoriť sa. Dlhé roky som bola z týchto dedinských zvykov doslova vydesená. Ale....naučila som sa. Zmenila som sa. Tento dedinský život, to bol môj „ezoterický kurz“...

A čo vy? Máte otvorené srdce? Zdravíte sa okoloidúcim? Usmejete sa na nich? Prihovoríte sa? Poviete niečo milé predavačke? Šoférovi autobusu? Prehodíte pár slov s taxikárom?  Môžete tak urobiť krásny  deň sebe aj iným. Napriek nečasu.....