Také obyčajné Bytie - príbeh 49

                                                               



Myslíte  si, že chodiť 30 rokov na prechádzku každý deň okolo tej istej priehrady je nudné? Že skutočným zážitkom môže byť len niečo také veľkolepé ako cesta okolo sveta alebo výlet do Paríža? Vôbec nie...Úžasné zážitky môžu byť aj krásne okamihy na cestičke okolo stále tej istej priehrady. Ak sa viete pozerať... Ak viete pozorovať, počúvať, ak ste vnímaví...

Včera tých krásnych zážitkových okamihov bolo niekoľko.

Napriek tomu, že bola sobota, pri priehrade neboli davy ľudí, ako to zvyčajne tu u nás  v lete býva. Ale predsa len pár ľudí sa  opaľovalo, kúpalo, člnkovalo. Hneď ako som sa blížila k priehrade ma zaujal pohľad na muža, ktorý si nafukoval „dosku“, ktorá vlastne nie je doskou na pádlovanie. Nový šport. Netušila som, že je to niečo nafukovacie. Tak som sa poučila. Neďaleko od tohto muža pomedzi ľudí, čo sa opaľovali sa tmolili labute. Už si tak zvykli na ľudí, že ich prítomnosť ich vôbec nerušila. Obchádzam priehradu zo strany od lesíka, pozorujem rybárov a deti, ktoré sa kúpu a hlasno vo vode vykrikujú. Sú doslova ako „odtrhnuté z reťaze“. Čím väčšia radosť, tým viac kričia. Ešte nezistili, že najväčšie šťastie, láska a radosť sú naplnené TICHOM. Nuž...mladosť...

Na hrádzi stretávam čínsku či japonskú rodinku – tú reč nerozoznám, ako učia svojho malého synčeka jazdiť na kolieskových korčuliach. Skúmajú môj výraz tváre, či mi nevadí ich exotický výzor a ja zas so záujmom pozorujem ich. Aká exotika...tu...u nás-)

Prechádzam na cyklistickú cestičku a obieham tri staršie ženy, ktoré ma zvesela zdravia a pokračujú v komentovaní pohrebu Milana Lasicu. Doslova nenechali na nikom nitku suchú. Ohovorili každého zúčastneného. To sú tie „klebetnice“, ktoré dokážu zlým slovom a zlým pohľadom veľa zla napáchať. Ticho ich obchádzam....ženy stíchnu a v duchu ma ľutujú, aká som sama. Že nemám s kým slovo prehodiť. Nechápu, že som sama rada. Rada mlčím a pozorujem ľudí, prírodu a všetok ten zázrak naokolo.

Obchádzam mladučkých rodičov, ktorí vozia v kočiari novorodenca, ktorí plače z plných pľúc. „No, čo sa tak zlostíš?!“ Kričí na novorodeniatko otecko. Rozmýšľam – ozvem sa, či ich radšej obídem mlčky? Ale nakoniec mi to nedalo a hovorím: „Chce ísť na ruky“ – a usmejem sa na novopečených rodičov . Mamička kýve hlavou, že áno ale tvári sa tak, že dieťa musí poslúchať a zvykať si pekne na kočík. „Prísna výchova.“ Chúďa malý človiečik, vrhnutý do tohto neznámeho sveta, odlúčený z bezpečia maternice a vyplašený všetkým tým ruchom naokolo. Ja bez slova kráčam ďalej a zaregistrujem, že matka nakoniec vzala bábätko na ruky a to okamžite prestalo plakať. Potrebovalo cítiť bezpečie náruče matky.

Kráčam ďalej a hore na lúke vidím dievčinu, ako sa hrá s veľkým psom. Zrejme boxer. Hádzala mu loptičku, pes ju radostne chytal. O chvíľku sa dievčina rozhodla že zamieri aj so psom na cyklistický chodník. Ale ako sa k nemu blížili, pes sa začal silno vzpierať, celou silou sa zadnými nohami zapieral do zeme a odmietal sa pohnúť čolen o centimeter. Dievčina ho zas z celej sily ťahala na vodítku. Ale pes sa nenechal. Práve v tej chvíli ich obchádzam a prihovorím sa dievčaťu. „Nejako sa vzpiera. Nechce ísť?“ A ona odpovedá: „To bol mučený pes. Našli sme ho dokaličeného, vychudnutého na ulici a odvtedy sa bojí všetkého...ľudí, bicyklov, všetkého, čo sa hýbe.“ Chúďa pes. Teraz už vyzeral pekne, silno, bol veľký, až na pár jaziev  a rán. Pýtam sa: „Môžem ho pohladkať?“ Dievčina odpovedá: „No skúste, ale on sa nikomu nedá pohladkať.   Tak sa bojí, že hneď ujde.“ A silno chytila vodítko aby jej pes neušiel. Bol to veľký boxer a mal veľkú silu. Opatrne, pomaly a jemne som natiahla ruku k psovi a jemne som ho začala hladkať po hlave. Pokojne sa nechal hladkať a evidentne sa mu to veľmi páčilo. Tak sme si to hojnú chvíľu užívali. Dievčina hovorí: „To je divné, ešte nikdy sa nikomu nedal pohladkať. Veľmi sa ľudí bojí. Asi cíti, že máte rada psov.“ „To mám a veľmi“ ....odpovedám. Usmejem sa na dievča ešte raz pohladkám psa a kráčam ďalej.

Ako zdvihnem zrak zo zeme, zbadám krásnu dievčinu, asi 17-ročnú, ktorá sa rúti oproti mne na kolieskových korčuliach rýchlokorčuliarskym štýlom.Oháňa sa rukami, robí dokonalé pohyby nohami... Stretávam ju tu už niekoľko dní. Je dokonalá! V čiernych legínach, športovej podprsenke, do hneda opálená. Má dokonalé telo. A jej pohyby na korčuliach sú tiež dokonalé. Toľká elegancia, sila, krása, číra dokonalosť! Je úžasná. Každý človek, ktorý spočinie na nej pohľadom si vychutnáva tú krásu.

Kým prídem na koniec cestičky, dievčina sa stihne dvakrát obrátiť a vždy okolo mňa rýchlo presviští.

Na konci cestičky vidím rodinku – asi z mesta a zrejme prvýkrát v živote vidia živé ovce. Rodičia aj deti. Matka s úžasom ovce fotí, vysvetľuje deťom, čím majú ovce pokryté telo, aké zvuky vydávajú a že ich určite nepohryznú, lebo ovce nejedia ľudí, ale trávu.-))

Také krásne zážitky. Nuž...myslíte, že treba cestovať tisícky kilometrov ďaleko v nádeji, že tam zažijete niečo krajšie? Ak ste dobrý pozorovateľ a máte otvorené srdce, vidíte úžas a krásu v bežných okamihoch žitia kdekoľvek na svete....aj v takejto obyčajnej dedinke pri obyčajnej priehrade s obyčajnými ovcami..-)