Také obyčajné Bytie - príbeh 46

                                                       


Bol jeden z tých horúcich tropických dní. Deň som prečkala doma a z posledných síl dopotená som sa večer vybrala na prechádzku. Premýšľala som, ako tieto horúčavy prežívajú ľudia, ktorí musia chodiť do práce. To by som asi skolabovala. Kolabujem už aj takto.

Prechádzam sídliskom, ktoré je pokosené – až na hlinu. Tráva úplne spálená. Sahara. Nuž – veď aj tieto prúdy tropického vzduchu k nám vejú zo Sahary. Peklo.

Ako sa blížim k priehrade, doliehajú ku mne  zvuky leta. Prichádza sem veľa ľudí z blízkeho mesta, všetci sa chcú schladiť vo vode, ktorá však nevyzerá ani nevonia lákavo. Ktovie, ako by ju zhodnotil hygienik.

Na brehu kopec ľudí, mnohí už opálení do tmavohneda. Vo vode toľko plavcov, kajakárov, ľudí na člnoch – čo nebolo nikdy za tie roky, čo tu žijem. Labute sedia v tráve medzi opaľujúcimi sa ľuďmi a nesmelé labutiatko skenuje situáciu. Leto.

Reštaurácie plné pivárov – miestnych aj bicyklistov, ktorí sem dorazili z mesta a chcú sa schladiť.

Kráčam po cestičke popod stromy, keď tu – zdvihnem zrak a zbadám naháča. Muž v strednom veku, ktorý si zrejme vyzliekol mokré plavky a chcel sa prezliecť do suchého.

Poskakoval tam v Adamovom rúchu, vtipkoval so svojou ženou a asi 20- ročným synom. Odrazu si ma všimol, ako sa rázne približujem a ostal v pomykove. Z tej trápnej situácie ostal taký zmätený,  že začal strácať rovnováhu, skackal z nohy na nohu a nie a nie trafiť sa do treniek. Keď zmapovala situáciu jeho žena, ostala zahanbene mlčať, syn sa nervózne zasmial a zaklincoval to ostrým vulgarizmom. Dnešní mladí ľudia používajú také kvantá vulgarizmov, koľko som nepočula v celom mojom živote. Ak nenadávaš, nie si „in“ – asi to je ich motto.

Prešla som okolo  už zahaleného naháča snažiac sa uhýbať zrakom, aby som ho ešte viac nezahanbovala, ale – veď aj toto patrí k letu. Celkom bežná situácia -)

Prechádzam cez hrádzu, ktorá je vždy v lete plná mládežníkov, ktorí skáču z mostíka do vody, kričia, samozrejme každá veta prešpikovaná vulgarizmami a oplzlými poznámkami, okolo nich porozhadzované fľaše, vrecká z čipsov....Peklo. Teplotou aj tým, čo tu prechádzkár v lete vidí. Prejsť v lete cez hrádzu okolo tej skupiny teenegerov, je náročná skúška. Prečo je dnešná mládež takáto? Už rozprávam ako stará babka. Verím a dúfam, že je aj veľa slušných mládežníkov. Ale tí sem asi nechodia.

 Cyklistická cestička plná ľudí, rozpálený betón robí z prechádzky letné saunovanie. Ľuďom nevadí, že slnko zapadá za obzor a jeho posledné lúče zalievajú celú túto scenériu. Ďalej pokojne ležia v tráve, pozorujú  kúpajúcich sa....pohoda.

Bača pokojne sedí na lúke na svojej rybárskej stoličke, ovce sa ticho pasú. Ani békať nevládzu v tom teple. Prežívať tie horúčavy v tých kožuchoch musí byť pre ne úmorné. V lete to pri priehrade žije do neskorého večera. Niektorí mládežníci tu aj v stanoch prespávajú – tých málokedy vidím triezvych. Aj to je leto. Zmes romantiky, šantiacich detí, tichých plavcov, rozosmiatych ľudí, vulgárnej mládeže, spievajúcich vtákov....

Vychádzam z cyklistickej cestičky smerom k našej pizzéri, keď začujem zvuk malého lietadla. Všetci rodičia s malými deťmi zastali a ukazovali deťom lietadlo lesknúce sa v posledných lúčoch slnka. Deti zdvihli hlavy, pozerali a zrejme nechápali , čo to tam vo výške vidia.
Nadchádza atmosféra večera, slnko medzitým zapadlo a ja sa teším na ticho a chládok môjho bytu. Susedky, ktoré celé hodiny sedávajú a klebetia na našej lavičke už išli domov , počuť už len spev drozdov a hrkútanie hrdličiek. Jedna z nich si urobila hniezdo na borovici priamo pred mojím oknom. Sledujem, ako sedí v hniezde, ktoré si rýchlo urobila...a ona po očku sleduje mňa....či nie som nebezpečná. Všetko pomaly tíchne a ľudia si vychutnávajú znižujúcu sa teplotu. Šťastie, že môžeme prežívať také obyčajné Bytie...